-
آرشیو :
نسخه بهار 1395
-
موضوع :
موضوعی تعریف نشده!
-
نویسنده/گان :
محمد ایدی، سیمین نصرالهی وسطی، حیدر عباس پور
-
چکیده :
قصّه¬های عامیانه توان بازتابانندگی رخدادهای ناخودآگاه را دارند. این پژوهش از دیدگاه نقد کهن¬الگویی به خوانش کهن-الگویی قصه¬های ایرانی پرداخته¬¬است. یافته¬ها نشان¬می¬دهند؛ من (قهرمان) یا بخش آگاه روان و دیگر اجزای ناخودآگاه روان چون؛ آنیما، آنیموس، پرسونا، پیرخرد و سایه، پیوندهای پیچیده¬ای دارند. سایه همجنس قهرمان و جزء نادیده¬گرفته¬شده، ناشناخته، سرکوب¬شدۀ و چالش¬آفرین روان ¬است. از این¬روی؛ آفرینندۀ چالش با دیگر کهن¬الگوها است. رخدادهای روان هم بر بنیاد چالش¬آفرینی¬های سایه قرار دارد و در مجموع شاهد چند وضعیت هستیم. نخست؛ رویارویی قهرمان با سایه در وضعیتی که کنش هر کهن¬الگو متناسب با ماهیت ویژۀ خود و مستقل است. پس با توازن قوای اجزای روان روبرو هستیم و روند تحقق فردیت به شیوۀ معمول پیش¬می¬رود. دوم؛ رویارویی قهرمان با سایه، در وضعیتی که کنش¬های دیگر کهن¬الگوها همسوی با پیرخرد است و با افزایش توان قهرمان و شتاب¬گرفتن روند رشد فردیت روبرو هستیم. سوم؛ در رویارویی قهرمان با سایه، در وضعیتی که کنش¬های¬ کهن¬الگوها همسوی با سایه است و با تنهاماندگی قهرمان روبرو هستیم. افزایش توان سایه، کُندی و گاه ایستایی را در روند تحقق خویشتن پدیدمی¬آورد. در قصه¬های¬ایرانی، تحقق فردیت دو مرحله دارد؛ پیش از رویارویی با سایه در تلاش برای پیوند با آنیما یا آنیموس. و رویارویی با سایه در تلاش برای بازپیوند با آنیما یا آنیموس. قصه¬ها هم اغلب ساختار قصه¬درقصه دارند. یافتۀ مهم دیگر؛ وجود دو روایت زنانه و مردانه از تحقق خویشتن است؛ در روایت زنانه قهرمان با همسویی با پیرخرد بر سایه پیروز می¬شود و در پایان اغلب سایه را می¬بخشد و می¬پذیرد. در روایت مردانه قهرمان با جنگیدن رویاروی بر سایه غلبه¬می¬کنند و در پایان اغلب سایه را می¬کُشد یا می¬راند. در نتیجه؛ قهرمان در کنار زیستن سرنوشت مقدر خود، فرآیند تحقق فردیت ویژه خود را نیز می¬پیماید.
-
کلید واژه :
کارل گوستاو یونگ، نقد کهن¬الگویی، کهن¬الگوهای شخصیّت، قصّه های ایرانی.
-
Title :
An Archetypal Reading of Individualization Process in Ghesehaye Irani
- صفحات : 113-127
-
دانلود فایل
( 824 KB )